Willy Vandersteen – Suske en Wiske tekenaar

Geen boekenkast is compleet zonder een ‘blokje rood’. Zo’n dertig centimeter of meer die meteen je aandacht trekken en waarvan je weet: Dat zijn Suske en Wiske albums. Ieder huishouden heeft ooit ergens wel een een stapeltje gehad. Velen hebben ze nog steeds als bufferblok tussen Gerard Reve en Harry Mulisch in staan of juist gebroederlijk naast de Kuifjes en Asterix albums. Willy Vandersteen De Geuzen portret handtekening Suske en Wiske

Suske en Wiske zijn onderdeel van ons cultureel erfgoed. En met ons bedoel ik zowel de Nederlanders als de Belgen, want sinds de start van de reeks in de jaren veertig hebben ze de harten gestolen van kinderen in beide landen.

Willy Vandersteen stond aan de wieg van de twee bekende stripfiguren. Hij bedacht de karakters, gaf hen gestalte op papier en prikkelde de fantasie en nieuwsgierigheid van vele generaties lezers.

Willy Vandersteen

Aan hun getekende wieg staat een Antwerpenaar met de roemruchte naam Willy Vandersteen. Hij bedenkt het duo, doorloopt samen met hen hun jeugd en ontwikkeling en draagt hen, als ze volgroeid zijn, in 1972 over aan hun peetvader Paul Geerts. Hiermee heeft hij ruimte in zijn agenda om op zijn 59ste aan andere projecten te gaan werken. En dat doet hij dan ook vol vuur.

Zijn dochter Helena Vandersteen en ook zijn opvolger Paul Geerts vertellen smakelijk over het werk en leven van de Antwerpenaar in hun podcastafleveringen.

Luister de podcast met zijn dochter Helena:

Luister de podcast met zijn opvolger Paul Geerts:

Vandersteen tekent dag en nacht, bouwt een stripimperium op met diverse stripreeksen in binnen- en buitenland. Ook voor het tijdschrift Kuifje / Tintin van Hergé maakt hij gedurende een periode van tien jaar enkele verhalen. Deze worden later bekend als verhalen uit de blauwe reeks, vernoemd naar de kleur van de kaft van de albums.

Suske en Wiske Blauwe Reeks Kuifje Hergé Willy Vandersteen
De Blauwe Reeks bestaat uit de albums die Vandersteen tekende voor Hergé’s tijdschrift Kuifje.

Hij vestigt zich midden jaren zestig in het dorpje Kalmthout, waar hij intrek neemt in een villa aan de Beauvoislaan. Daar woont met zijn gezin en in de ruimte boven zijn garage sticht hij zijn tekenstudio. Samen met tekenaars als Merho, Eugeen Goossens, Eduard de Rop en diens zoon Eric de Rop wordt er dagelijks gewerkt aan de hoge productie.

Luister de podcast met Eric de Rop:

Robert & Bertrand

Nadat hij Suske en Wiske in goede handen achterlaat bij Paul Geerts, kiest Vandersteen ervoor om zijn oude jeugdfascinatie weer uit de mottenballen te halen. Hij blaast het kinderverhaal / theaterstuk van de twee vagebonden Robert en Bertrand, geschreven door Koen Ravestein, nieuw leven in. Met een stripreeks notabene. Net als bij Suske en Wiske en de Rode Ridder krijgen ook Robert en Bertrand een eigen kaftkleur toegewezen. De herkenbare paarse boekjes spatten uit de schappen.

Samen met de Moldavische prins Joekie, die Vandersteen qua uiterlijk baseert op een borstbeeld dat zijn vader van hem maakte als kind, beleven de zwervers spannende avonturen. Toch draagt Vandersteen naar mate de tijd vordert ook deze reeks over. Marck Meul en Ron van Riet vormen vanaf 1985 gedurende een lange tijd een koppel en maken de verhalen tot de strip in 1993 bij het album ‘Zilvertand’ ten einde komt.

De Geuzen van Willy Vandersteen

Zonder zijn toezicht kon de studio inmiddels prima doordraaien. Vandersteen trok zich, na een zware maagoperatie, wat meer terug en stortte zich nadien op een project waar hij al jarenlang op broedde. Een reeks over de periode rondom de Tachtigjarige Oorlog. De tijd van de Hertog van Alva en de Spaanse bezetters.

Geheel op zijn eigen tempo werkte hij aan een reeks verhalen rondom een aantal Geuzen, Hannes en Veerle en hun trouwe vriend Tamme. De eerste drie albums werden in inkt gezet door Eric de Rop en nadien nam Eugeen Goossens het stokje over. Vandersteen kwam tot tien albums alvorens hij in 1990 kwam te overlijden.