Deze week verschijnt na 61 jaar dan toch De Sonometer. Het album waar Vandersteen aan begon, maar wat hij door een artistiek verschil van mening nooit afmaakte. Wat maakt dat Suske en Wiske fans hier zo enthousiast van worden?
bestel de paperback of bestel de hardcover
Toen de Standaard Uitgeverij naar buiten bracht dat Dirk Stallaert De Sonometer ging voltooien, ging er een juich door de stripwereld. Stallaert wordt gezien als een tekenende kameleon, die makkelijk tussen stijlen kan wisselen. De Sonometer van zijn hand is ongetwijfeld een uitstekende benadering van wat de meester voor ogen had.
Het album wordt de laatste toevoeging aan de befaamde blauwe reeks, waarvan onlangs ook de eerste integrale versie is uitgekomen. Kuifje kenner Marcel Wilmet en voorzitter van de Fameuze Fanclub Niels van der Made schreven lijvige dossiers om de achtergronden bij de eerder dit jaar uitgebrachte integralen uit de doeken te doen. Niels schreef ook het dossier rondom De Sonometer, die op 4 november verschijnt.
Bestel nu alvast de paperback of de hardcover.
De Blauwe Reeks in Kuifje
Vandersteen was ambitieus en wilde graag zijn succesvolle stripreeks aan de man brengen in het Franstalige deel van België en hopelijk ook voorbij de landsgrenzen. Er was echter één struikelblok. George Remi, oftewel Hergé. De Brusselaar stond aan het hoofd van het tijdschrift Kuifje / Tintin, genoemd naar zijn immens populaire stripfiguur, en was niet bepaald gecharmeerd van de frivole en anatomisch niet altijd correcte tekenstijl van de Vlaming Vandersteen. Nadat Vandersteen bereid was om in zijn werkwijze was water bij de wijn te doen, mocht hij alsnog zijn bijdrages aan het tijdschrift leveren.
Voortvarend gaat hij in 1949 al van start met Het Spaanse Spook. De eerste paar bladzijden zijn de hoofdfiguren nog de flodderige Vlaamse figuren waar Hergé zijn neus voor ophaalde, maar gaandeweg het verhaal veranderen ze in statige, Kuifje-waardige karakters. Wiske verruilt haar kenmerkende rode strikje voor een keurig kapsel met krulletjes, Lambik lijkt wat kilo’s te hebben verloren en is proportioneel beter in balans en Suske verandert van knaapje in een kerel. Vandersteen tekent er lustig op los, terwijl hij ook zijn eigen reeks in Vlaanderen en Nederland met succes voortzet.
Voor veel Suske en Wiske fans zijn de albums die Vandersteen voor het tijdschrift Kuifje maakte zijn beste werk. Die albums werden later als albums uitgebracht in de zogenaamde Blauwe Reeks. Die reeks bestaat uit de volgende albums, die later ook in de reguliere rode reeks zijn opgenomen:
– Het Spaanse Spook
– De Bronzen Sleutel
– De Tartaarse Helm
– De Schat van Beersel
– Het Geheim van de Gladiatoren
– De Gezanten van Mars
– De Groene Splinter
– Het Gouden Paard
Toen het werk aan Het Gouden Paard klaar was, begon Vandersteen aan een volgend album: De Sonometer.
De Sonometer door Dirk Stallaert
Echter, door onenigheid besloot Vandersteen de samenwerking met Hergé en diens tijdschrift Kuifje te beëindigen. Het verhaal van tot dan toe vier pagina’s verdween onafgewerkt op de plank. Merho, de tekenaar van Kiekeboe, heeft een van de prenten nog in zijn verzameling op weten te nemen. En nu, zestig jaar later, wordt het tekenwerk weer opgepakt ter gelegenheid van het Suske en Wiske jubileum.
Dirk Stallaert, die ooit door Vandersteen vriendelijk werd afgewezen voor een positie bij de studio, mag nu alsnog in de voetsporen van de meester treden.
Hij schrijft het verhaal aan de hand van het scenario dat de Franse scenarist François Corteggiani maakt. Vandersteen had slechts een beknopte start gemaakt, waarbij Suske en Wiske met Lambik naar Japan gaan en daar met de uitvinding van ene professor Tellenbol te kampen krijgen.
Begin augustus 2020 heeft Dirk Stallaert het tekenwerk opgeleverd, zodat het album op 3 november 2020 kan worden uitgebracht. Het album verschijnt in meerdere versies, waaronder een paperback en een hardcover.
De hunkering naar nog één verhaal in de stijl van Vandersteen is groot bij veel fans en de verwachtingen daarmee immens hoog. Of je er als tekenaar ooit in kan slagen om aan die wens te voldoen is echter maar de vraag.
Zelfs al is iedere lijn op z’n plek en zijn de grappen en verhaallijn volledig in de stijl van de grootmeester, dan nog is het moeilijk om als lezer dezelfde beleving te ervaren als toen je de blauwe reeks voor het eerst onder ogen kreeg. Wat niet wegneemt dat het een genot zal worden De Sonometer te lezen. Lambik had er in het verleden in ieder geval al vertrouwen in…
Marc Verhaegen als tekenaar van de Blauwe Reeks
Die blauwe reeks gaat als een rode draad door de Suske en Wiske geschiedenis heen. Marc Verhaegen, die jarenlang als hoofdtekenaar aan Studio Vandersteen verbonden was, kreeg ooit als eerste opdracht het tekenen van een aantal aanvullende pagina’s voor De Schat van Beersel voor een reclame-uitgave.
Dat deed hij dusdanig knap, dat hij werd gepolst voor een positie bij Vandersteens tekencollectief. Hij vertelt hierover in een aankomende aflevering van De Perfecte Podcast. In de aflevering over Fans en Verzamelaars hoor je ook al twee fans hierover praten.
Ik vind het allemaal geweldig wat ik heb gelezen. Gefeliciteerd aan alle betrokkenen.