Deze podcast was niet half zo perfect geweest als hij nu is, als Ronald Grossey er niet was geweest. Deze veelzijdige uitgever en voormalig hoofdredacteur schreef immers een handboek voor de doorgewinterde Suske en Wiske liefhebber én maakte het scenario voor het nieuwe Suske en Wiske hommage-album ‘De Verdwenen Joker‘. Reden te meer om hem te spreken voor De Perfecte Podcast.
Spotify openen iTunes openen Anchor openen Google Podcasts openen
Ingekapseld tussen de Antwerpse Meir en het Rubenshuis staat een klein, monumentaal pand waarin de uitgeverij van Ronald Grossey gevestigd is. Zijn werkplek ademt liefde voor literatuur, net als de man zelf overigens. Grossey is een bevlogen verhalenverteller, die ook een goed luisterend oor heeft. Iets wat helpt als je je oor te luister hebt gelegd bij zoveel tekenaars van stripverhalen. Hij bracht in 2007 een geweldig boek uit, ‘Studio Vandersteen: Kroniek van een Legende 1947-1990‘, waarin hij de verhalen optekende van collega’s, vrienden en kenners van Willy Vandersteens werk.
Ronald Grossey’s bijdrage aan het Suske en Wiske hommage-album ‘De Verdwenen Joker’
Grossey is dus zeker geen onbekende in de wereld van het werk van Willy Vandersteen. Net als veel van de voorgaande gesprekspartners (en jij als lezer) groeide hij op met de avonturen die voortvloeiden uit het tekenpotlood van de Brueghel van het beeldverhaal. Maar waar het daar voor velen bij bleef, ging het voor Grossey in de jaren negentig een stap verder. Hij werd hoofdredacteur van het Suske en Wiske weekblad. Daarnaast schreef hij in het verleden eens enkele scenario’s voor Studio Vandersteen, waarbij hij samenwerkte met Jeff Broeckx.
Geen wonder dan ook dat Standaard Uitgeverij recent weer bij hem uitkwam toen ze een scenarist zochten voor een Suske en Wiske hommage-album. Hij kent de karakters en vertelstijl van Vandersteens creaties door en door. Dat resulteerde in ‘De Verdwenen Joker’, getekend door Dirk Stallaert. Die is overigens ook te horen in de podcast, dus nog een goede redenen om er goed voor te gaan zitten.
De Klare Lijn en Bob de Moor
Nu heeft Ronald een boek geschreven over Vandersteen, maar ook het leven van diens boezemvriend en vakbroeder Bob de Moor werd in een boek gevangen: ‘De Klare Lijn en de Golven’.
Vandersteen en de Moor werkten vanaf het eind van de jaren veertig tegelijkertijd voor Hergé’s tijdschrift Kuifje. De Moor hielp Vandersteen er op weg en sprong bij waar nodig. Dat talent bleef niet onopgemerkt en De Moor kreeg de kans om te werken bij Studio Hergé, waar hij onder meer meewerkte aan de verhalen van Kuifje.
Daar groeide hij, met zijn werk in de Vlaamse stripwereld, uiteindelijk uit tot een van de aardvaders van de klare lijn. Met Vandersteen werd menige avond in het café doorgebracht. Toen deze overleed, tekende de Moor een gagstrip, die een dag later in de krant verscheen.
Grossey ontving me in zijn uitgeverij voor een hartelijk gesprek over de grenzeloze fantasie van meesterverteller Vandersteen. En alvorens je veel luisterplezier te wensen, wil ik je nog een leeslijstje aanraden. Met deze albums erbij, krijgt je luisterbeleving van deze podcast nog meer verdieping.
De albums uit de Blauwe reeks zijn overigens ook gebundeld verkrijgbaar in twee lijvige integrales, voorzien van achtergronddossiers door Niels van der Made, die je ook hoort in afl. 2 van De Perfecte Podcast.
– Suske en Wiske hommage-album ‘De Verdwenen Joker’
– ‘Nino’ van Dirk Stallaert
– Het Gouden Paard (100)
– De Bronzen Sleutel (116)
– De Duistere Diamant (121)
– De Zwarte Zwaan (123)
– De Texasrakkers (125)
– Het Spaanse Spook (150)
– De Adellijke Ark (177)
– Het Machtige Monument (300)
– Studio Vandersteen: Kroniek van een Legende 1947 – 1990
Daarnaast is het mooi om onderstaande video te kijken als verrijking van het album waar Grossey aan werkte. De Expo in ’58 speelde een bijzondere rol in het ontwaken van de Belg als wereldburger. De ogen van de Westerse wereld waren op hen gericht en vanuit alle windstreken stroomden mensen toe om het evenement bij te wonen. Waaronder ook de Tielman Brothers, die ook een rol spelen in het album.
De Expo speelt overigens in meerdere verhalen van Vandersteen een rol, zoals je ook hoort in de podcast. Een van de meest opmerkelijke is ‘De Vreemde Verzameling’ van Jerom uit 1965, waarbij het bouwwerk in z’n geheel verdwijnt. Het verhaal wordt eind jaren zestig ook in Engeland uitgebracht in het tijdschrift ‘Sparky’, waarbij Jerom ineens met een heel ander gebouw van het Atomium te maken heeft.
Suske en Wiske hommage-album ‘De Verdwenen Joker’ winnen
Om je niet alleen te laten luisteren naar verhalen over De Verdwenen Joker, maar je hem ook te kunnen laten lezen, mag ik vijf hardcover exemplaren weggeven. Wil je hem winnen, doe dan mee aan de volgende prijsvraag. Die loopt tot en met 31 januari 2023.