Robert en Bertrand tekenaar Ron van Riet in De Perfecte Podcast

Ron van Riet werkte vanaf 1970 voor Studio Vandersteen aan diverse stripreeksen. Bessy voor Duitsland en later aan Robert en Bertrand. Hij vertelt in De Perfecte Podcast over zijn rol bij Studio Vandersteen en hoe hij de dupe werd van de veranderingen na het overlijden van Vandersteen.

Spotify openen iTunes openen Soundcloud openen YouTube openen

Achterin Suske en Wiske albums uit de jaren zeventig en tachtig was vaak een overzicht te vinden van andere stripreeksen uit de stal van Studio Vandersteen. De strips van Jerom, maar ook de reeks die Vandersteen in 1973 startte: Robert en Bertrand. Twee zwervers die in ieder avontuur in de problemen kwamen. Meestal door toedoen van derden, die ze uit de brand wilden helpen. Dat begon al in het eerste album ‘ Mysterie Op Rozendael’ uit 1973. En dat ging zo door tot aan het achtennegentigste en laatste album dat uitkwam in 1993, ‘Zilvertand’.

Willy Vandersteen Robert en Bertrand Mysterie op Rozendael Zilvertand Ron van Riet

Vandersteen baseerde de strip op een verhaal uit zijn jeugd. Een enorm dikke pil van een boek, geschreven door ene Koen Ravestein. Dat was het pseudoniem van Raf Verhulst, die lange tijd voor de krant een feuilleton schreef over de twee vagebonden. En met succes. Want net als bij de soapseries van nu, keken mensen toen reikhalzend uit naar iedere aflevering.

Robert en Bertrand, getekend door Emiel Walravens aan het begin van de 20ste eeuw.
Robert en Bertrand, getekend door Emiel Walravens aan het begin van de 20ste eeuw.

Ron van Riet bij Studio Vandersteen

Ron van Riet, die in 1970 bij Studio Vandersteen aan het werk ging, vertelt over zijn tijd als tekenaar en leidinggevende bij de tekenploeg die in de Antwerpse Grétrystraat aan het werk ging. Zij leverden de productie voor de Duitse avonturen van Bessy. Daarnaast nam van Riet in 1985 samen met scenarist Marc Meul de Robert en Bertrand reeks over van Vandersteen

Studio Vandersteen groepsfoto 1972
Een groepsfoto in de tuin van Studio Vandersteen in Kalmthout uit 1972. Van links naar rechts: Hilde Costermans, Paul Geerts, Lucienne van Deun, Karel Biddeloo, Robert Merhottein (Merho), Eric de Rop, Eduard de Rop, Willy Vandersteen, Ron van Riet, Jacky Pals, Jeff Broeckx.

Toen de serie in 1993 bij nummer 98 ten einde kwam, hield ook Rons dienstverband bij Studio Vandersteen op. Het was echter niet zijn laatste bijdrage aan de wereld van Vandersteen. Want voor het Suske en Wiske weekblad maakte hij nog de strips van Zwik en Zwak, aan de hand van scenario’s van ene PUG. Dat is het pseudoniem van Peter van Gucht, de huidige scenarist van Suske en Wiske.

Zwik en Zwak Ron van Riet Peter van Gucht Suske en Wiske weekblad

En verder maakte van Riet meerdere albums in opdracht. Zo maakte hij ‘Een Bank Vooruit’ voor CERA bank, ‘De Wolf van Sint Pieter’ voor het Davidsfonds, en nog andere titels als ‘Graag Gedaan’, ‘De Val der Blinden’ en ‘De Vermetele Verzamelaar’. Al met al een veelzijdig portfolio.

De Vermetele Verzamelaar Ron van Riet De Perfecte Podcast

Robert en Bertrand integrales met dossiers van Ronald Grossey

De toenemende interesse bij stripliefhebbers voor intergrale albums heeft er in de laatste jaren ook toe geleid dat de eerste 65 verhalen van Robert en Bertrand nu gebundeld verschijnen. Inmiddels zijn er zeven edities van uitgekomen.

Voor deze podcast is het leuk om een aantal verschillende albums van Robert en Bertrand erop na te slaan. De eerste albums van Vandersteen zijn gebundeld te vinden in deze dikke pillen vol verhalen. 

Robert en Bertrand intergrales Willy Vandersteen Suske en Wiske Studio Vandersteen Standaard Uitgeverij Mysterie van Rosendael

Ronald Grossey, de schrijver van de Vandersteen bijbel ‘Studio Vandersteen Kroniek Van Een Legende 1947 – 1990′, schreef de dossiers voor deze integralen. Hij is te horen in de vorige aflevering van De Perfecte Podcast over zijn werk voor het Suske en Wiske weekblad en aan het hommage-album ‘De Verdwenen Joker’. In deze podcast met Ron van Riet is hij nog te horen met een opmerkelijke theorie over de herkomst van Robert en Bertrand, in combinatie met Roger Moore en Tony Curtis…

En ook in Nr 17. is waarschijnlijk een bekende te herkennen. De volhardende diender met de driewielmotor heeft dezelfde kenmerkende uitpuilende ogen als de Britse komiek / acteur Marty Feldman. Iets waar ook het huidige tekenteam van Suske en Wiske gebruik van maakte in ‘De Fluitende Olifant’. Klik maar eens op de onderstaande foto voor een ander voorbeeld.

Nr 17 Robert en Bertrand Marty Feldman Willy Vandersteen

Naast bekende karakters was er ook een opmerkelijk ander figuurtje te ontwaren in de serie. Een kleinbehuisde verteller van glibberig en twijfelachtig allooi.  Luisteraars en Suske en Wiske fan Roelof de Vries had hier een vraag over gesteld, die door Ron wordt beantwoord in de podcast. Want waar komt die slak toch vandaan?

Robert en Bertrand slak Willy Vandersteen

En verder waren er natuurlijk vele andere bijfiguren, waaronder de Moldavische prins Joeki, waar Robert en Bertrand zorg voor dragen. Vandersteen modelleerde de kleine jongen naar zijn eigen evenbeeld, zoals zijn vader hem in steen had vereeuwigd. Gek genoeg maakte Vandersteen Joeki prins van het land Moldavië, zonder te weten dat het om een bestaand land ging. 

Daarnaast duiken ook  fotojournaliste Rozemarijn Stippenlift, rechter Mangin en zijn vrouw en de cipier Strambach regelmatig op. In latere verhalen is Evelyne de vriendin van Robert, waarmee hij een pittige verstandhouding heeft. Zij doet haar intrede pas in de periode van Ron van Riet en komt dan ook uit zijn koker.

Robert en Bertrand Ron van Riet Willy Vandersteen Mannen van IJzer Evelyn
In ‘Mannen van IJzer’ rijden Robert en Bertrand mee tijdens de eerste editie van De Ronde van Frankrijk. Een verhaal waarin de ontstaansgeschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Bij de latere albums zat vaak een informatief achtergronddossier.

Leeslijst voor deze podcastaflevering

Ook voor deze editie is er weer een leeslijstje samengesteld, die het luisterplezier kan vergroten. De boeken en albums die onder meer ter sprake komen zijn:

Robert en Bertrand Vrolijke vagebonden Willy Vandersteen Suske en Wiske integrales De Perfecte Podcast Ron van Riet
Vagebond Robert, het is geen geheim, spreekt het allerliefst veelvuldig in rijm.

Voor het scenario van ‘De Stakingbreker’ kreeg Vandersteen een Prix Albert. Een prestigieuze prijs in de stripwereld, die door het internationale stripfestival in Angoulême wordt uitgereikt. Het koddige pinguïnbeeldje is nog steeds te bewonderen op een plank in zijn werkkamer in het Suske en Wiske museum in Kalmthout. Een plek die het bezoeken meer dan waard is.

Willy Vandersteen werkkamer tekentafel Kalmthout Suske en Wiske museum Beauvoislaan De Briesende Bruid De Belhamelbende
De werkkamer van Vandersteen is in ere hersteld in het Suske en Wiske museum, dat gevestigd is in zijn voormalige villa. Klik op de foto voor de podcast over het museum.

Omdat ik graag een tastbare herinnering wil overhouden aan mijn podcastgesprekken, heb ik Ron van Riet gevraagd het begin van een ‘estafettekening’ te maken. Een tekening die gaandeweg door andere tekenaars wordt aangevuld.

Daar is deze basistekening uit voortgekomen:

Ron van Riet Studio Vandersteen estafettekening Suske en Wiske De Perfecte Podcast
Nummer 17 houdt de klankentapper nauw in de gaten, terwijl Robert en Bertrand oog hebben voor andere zaken. Prins Joekie bewondert de podcastapparatuur.

Wordt Vriend van de Show van De Perfecte Podcast

Geniet je van De Perfecte Podcast? Dan kan je Vriend van de Show worden. Voor een eenmalige donatie of blijvende support.  Daarmee steun je de podcast, zodat hij gemaakt kan blijven worden.

En je kunt ook een bericht inspreken, waarmee je een plek in de podcast kunt verwerven. Laat via de berichtenservice bij Vriend van de Show met een gesproken berichtje weten wat je favoriete album is.

Naar de website

Oh! En ben je al lid van de nieuwsbrief?

Suske en Wiske nieuwsbrief postzegel

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *