Iemand heeft de touwtjes in handen en bepaalt de koers van een Suske en Wiske verhaal. Die iemand is al sinds 2005 Peter van Gucht, de scenarioschrijver die samen met Luc Morjaeu de kar trekt van de strip. Hoe stuur je een strip als Suske en Wiske? En voor wie maak je deze strip nou écht? Het zijn maar een paar van de vele vragen die hij beantwoordt in afl 16. van De Perfecte Podcast.
Spotify openen iTunes openen Anchor openen Google Podcasts openen
Onder de rook van Antwerpen, nog vóór je vanuit Nederland de charmante havenstad bereikt, liggen een aantal dorpen met klinkende namen. Vakantiegangers richting het Zuiden kennen ze ongetwijfeld en hebben er misschien zelfs om gegniffeld. Braeken, St. Job in het Goor, Gooreind.
Ook Brasschaat is zo’n dorpje, waarvan de naam je bekend voorkomt. De Pfaffs wonen er en veel Nederlanders streken er ooit neer vanwege het destijds gunstige belastingstelsel. Het is de regio waar Willy Vandersteen naartoe trok in de jaren zestig en waar hij Studio Vandersteen oprichtte aan de Beauvoislaan in Kalmthout.
Peter van Gucht woont al sinds mensenheugenis in de regio. Handig, want voor zijn werk als scenarioschrijver van Suske en Wiske is hij zo snel in no time bij Studio Vandersteen én in ’t Stad. Al sinds 2004 is hij actief betrokken bij Suske en Wiske en inmiddels heeft hij voor meer dan zeventig albums en verschillende kortverhalen het avontuur bedacht.
Hij vertelt over zijn werk en band met Suske en Wiske in De Perfecte Podcast.
Leeslijst voor deze aflevering van De Perfecte Podcast
Er komen ook nu weer veel albums ter sprake en het loont de moeite die erbij te kunnen pakken. Zo weet je beter waar we het inhoudelijk over hebben.
– De Dolle Musketiers
– De Schone Slaper
– Lambik Baba
– De Flierende Fluiter (eerste eigen scenario voor Marc Verhaegen)
– Het Slapende Goud (eerste album na ontslag Marc Verhaegen)
– Het Schrikkelspook
– De Elfstedenstunt
– De Halve Havelaar
– Sterrenrood
– Suske de Rat
– Sooi en Sientje
– De Bibberende Bosch
– Het Monamysterie
– De Wrede Wensput
– De Zalige Ziener
– De Grot van Gregorius
Naast de albums die je hierboven ziet, is er ook nog een artikel waarin je de bekendste mysterieuze … (wacht, kan dat?) gemaskerde gedaantes uit Suske en Wiske ziet. Zoals deze meneer, die op plek 25 staat…
Peter van Gucht. Theatermaker, stemacteur en muzikant
Voor een multi-talent als Peter is scenarioschrijven slechts één van de uitingsvormen waarin hij zijn creativiteit manifesteert. Naast zijn werk aan de Suske en Wiske strip tekent hij zelf ook graag, is hij theatermaker en spreekt hij de stem in van Hamm in de Toy Story tekenfilms.
Hij overwoog zelfs enige tijd om de scenario’s geschetst aan te leveren aan Luc. Enkele proeven volgden, maar bleken te tijdrovend om werkbaar te zijn. Toch wil ik graag een paar van deze tekeningen met je delen:
En alsof de brandstof voor zijn motor nooit op kan, maakt hij ook nog muziek met zijn band Zoek & de Reizigers.
Maatschappelijke thema’s in Suske en Wiske
Ondanks dat Suske en Wiske in de basis een strip is voor jongeren (of mensen die jong van geest zijn), zitten er vaak verhaallijnen of verwijzingen in die de pet van een kind te boven gaan. Maatschappelijke thema’s die door de tekenaar aan de kaak worden gesteld. Dat was iets waar Vandersteen ook al graag mee speelde, zoals in ‘De Koning Drinkt’. Daarin bracht hij bijvoorbeeld verkapt de koningskwestie ter sprake, wat ook als thema aan bod komt in ‘De Stalen Bloempot’.
Toch kan je daarmee ook de plank misslaan. Dat ondervonden ook Luc Morjaeu en Peter van Gucht, toen in 2017 het album ‘Mami Wata’ werd voorgepubliceerd in de krant. Het onderstaande plaatje zorgde ervoor dat columniste Dalilla Hermans de achterhaalde karikaturale manier waarop de donkere man werd neergezet publiekelijk hekelde. Haar oproep op Facebook om de man op een normale manier af te beelden kreeg veel gehoor en mensen stuurden hun eigen versie van de tekening in. Standaard Uitgeverij bood later excuses aan voor de misplaatste afbeelding.
Team met Luc Morjaeu en Vincent Bal
Peter werkt samen met Luc Morjaeu. Hij is de tekenaar die sinds het ontslag van Marc Verhaegen leiding geeft aan het tekenteam van Studio Vandersteen. Daarnaast heeft hij veel contact met een collega-scenarist, Vincent Bal. Samen sparren ze over de synopsis, de dialogen en de vele karakters en knopen die je in een scenario kan tegenkomen.
Vincent is een Belgische filmmaker en regisseur van onder andere de bekende kinderfilm ‘Minoes‘ met Carice van Houten. Daarnaast maakt hij op social media fenomenale schaduwtekeningen, onder de noemer Shadowology.
https://www.instagram.com/p/CQAt7P7pSI0/
De familiebanden binnen Suske en Wiske
Zoals je hoort in de podcast zijn er vele familieleden opgedoken door de jaren heen. Nu is nog steeds niet duidelijk wie de ouders van Suske zijn en ook weten we niet van wie Wiske afstamt. Sidonia is haar tante, maar haar ouders zijn onbekend. Wat we dankzij het album ‘Lambik Baba’ wel weten, is dat ze de dochter moet zijn van een zus van Sidonia. In dat album laat Sidonia zich namelijk ontvallen dat ze geen broer heeft.
Voor het SOS Kinderdorpen ‘Vredeskruid’ werd er echter toch nog een broer in het leven geroepen door Pieter Aspe en Kim Duchateau, ene Adonis. Die lijkt zich in het verhaal echter totaal niet te bekommeren om het feit dat hij eventueel de vader van Wiske zou kunnen zijn. Hieruit is wederom te concluderen dat zij toch echt een kind moet zijn van Sidonia’s zus.
Dubbeldikke Stripglossy 21/22 over Suske en Wiske
Het gesprek met Peter is niet alleen als podcast te beluisteren, maar ook te lezen in een dubbeldikke editie van de Stripglossy. Daarin staan Suske en Wiske centraal en vind je meerdere artikelen en interviews. En vermoedelijk ken je ook de gasthoofdredacteur wel…