Hoe vang je zestien roerige werkende jaren samen in een gesprek van een uur? Dat is schier onmogelijk. Zeker als je met Marc Verhaegen spreekt, die een in zijn carrière aardig wat heeft meegemaakt. Vandaar dat ons gesprek over twee afleveringen werd verspreid en je hier deel twee kunt beluisteren.
Spotify openen iTunes openen Anchor openen Google Podcasts openen
Allereerst het volgende. Marc zocht daags na publicatie nog contact om extra te benadrukken dat hij met ons gesprek niemand tegen de borst wil stuiten. Hij is de mensen die hem op beurzen bezoeken en gesteund hebben enorm dankbaar. Dikwijls gaat hij van een beurs naar huis met een goed gevoel en ervaart hij hun commentaren als een hart onder de riem. Velen van hen zijn goede kennissen geworden en zelfs vrienden. Hij hoopt hen in de toekomst dan ook nog vaak te zien.
Heb je deel 1 van het gesprek gemist? Ga dan snel hierheen.
Naar het overzicht met alle afleveringen
Van 1994 naar 2004 naar 2020
Dat Willy Vandersteen niet de enige tekenaar van Suske en Wiske was, dat wist ik sinds ‘De Krachtige Krans’ (nummer 219). Paul Geerts werd in Wordt Vervolgd zichtbaar naar voren geschoven als opvolger van Vandersteen, al tekende hij destijds de strip al ruim tien jaar. Dat hij op zijn beurt ook weer een medewerker naast zich had, werd mij pas duidelijk op 10 december 1994 tijdens een bezoek aan De Suske en Wiske Musical:
https://www.instagram.com/p/CGsU_hbFZL-/
De Suske en Wiske Musicals
Op 28 oktober 1994 start in Antwerpen een reeks optredens van De Suske en Wiske Musical. De voorstelling trekt vervolgens langs vele theaters in Nederland en België en wordt bezocht door duizenden kinderen en hun ouders.
Het verhaal over de sterrentapper, een uitvinding van professor Barabas, is niet gebaseerd op een bestaand verhaal, maar werd speciaal geschreven. Over de musical hoor je meer in een volgende aflevering van de podcast.
Stage bij Studio Vandersteen
Toen mijn ouders mij in 2001 lieten weten een huis te kopen in België, had ik geen idee waar en hoe. Mijn verbazing was dus reusachtig toen bleek dat ze hemelsbreed op 2,3 kilometer afstand van Studio Vandersteen gingen wonen. Op fietsafstand én aan de weg die je moest afrijden als je in het dorpje Kalmthout boodschappen wilde doen.

Een jaar later droeg Paul Geerts op de fanclubdag in Nieuwegein symbolisch het tekenpotlood over aan Marc Verhaegen. De toen 45-jarige striptekenaar, die in de periode daarvoor jarenlang als rechterhand van Geerts werkte, werd de eindverantwoordelijke over het tekenwerk van Suske en Wiske.
Ik volgde destijds zelf de HBO opleiding ‘Tekstschrijven’ in Amsterdam en moest voor mijn afstudeerrichting ‘Scenarioschrijven’ nog een stageplek vinden. Het plan om die stage bij Studio Vandersteen te doen was snel geboren en ik schreef een brief met een voorstel én een cd met een hoorspel dat ik eerder dat jaar had gemaakt met een vriend.
Marc Verhaegen bij Studio Vandersteen
Er komt op 25 februari 2005 een persbericht naar buiten waarin staat dat Verhaegen niet langer als tekenaar aan Studio Vandersteen verbonden is. Een hard gelag voor Verhaegen, die na het afscheid van Paul Geerts in 2002 in de media nog naar voren is geschoven als diens opvolger. Hij heeft in de periode daarrvoor echter al vele jaren meegewerkt aan de hoge productie van albums. Verhaegen heeft maar liefst 32 albums op zijn naam staan en in totaal aan 65 albums meegewerkt.
Er volgt een rechtszaak en na een tijd van juridische rompslomp gaat Verhaegen verder met zijn eigen reeks van Senne en Sanne. Suske en Wiske werd overgenomen door het huidige team, bestaande uit scenarioschrijver Peter van Gucht en tekenaar Luc Morjaeu.
Het leven na Suske en Wiske met Senne en Sanne
Na zijn ontslag bleef hij niet bij de pakken neerzitten. Zijn ongemaakte Suske en Wiske ‘Sulamith Shiff‘, dat het waargebeurde verhaal vertelt over een Joods meisje uit Kalmthout, droeg eraan bij dat hij alsnog een verhaal over de Tweede Wereldoorlog wilde vertellen. Dat werd ‘Rebecca R‘, waarin hij twee nieuwe hoofdfiguren opvoerde: Senne en Sanne.
Met deze hoofdfiguren kon hij zich richten op zwaardere thema’s, zoals integratie en kinderprostitutie. Dat deed hij met de albums ‘Cordoba’ en ‘Loverboy’. Met het in 2020 verschenen ‘Tsjernobyl‘ liet hij hen de ramp rondom de Russische kerncentrale onderzoeken. Dit was in samenwerking met de organisatie Tsjernobylkinderen Vzw en hun werkgroep. Daarnaast maakte hij met hen ook een speciaal boek over de geschiedenis van de gitaar, geschreven door Paul Reichenbach, wat ook de uitgever is van de boekenreeks van Paul Geerts.
Educatieve strips van Marc Verhaegen
Voor EurEducation tekent hij diverse educatieve strips, waarmee jonge lezers middels een stripverhaal in contact komen met historische gebeurtenissen. Zo gaat ‘Strijd Om New York‘ over de ontstaansgeschiedenis van de Amerikaanse stad, is er een album over de Watersnoodramp en laat ‘V-Bommen op Antwerpen‘ de gruwelen zien die de Vlaamse stad in de oorlogsjaren getroffen hebben.
Verder heeft Marc, in samenwerking met het van Gogh museum, een prachtig album gemaakt over het leven van Vincent van Gogh. Het is voor Marc al de tweede keer dat hij het leven van de Nederlandse schilder op zijn tekentafel had liggen. Toen hij in 1989 begon bij Studio Vandersteen, was Paul Geerts bezig met ‘De Kleurenkladder’. Marc werkt de tekeningen van Geerts verder uit.
Net als in De Kleurenkladder, komen in het album ‘Van Gogh, de worsteling van een kunstenaar‘ ook Paul Gauguin en Van Goghs heimelijke liefde Agostina Segatori voorbij. De tekenstijl is echter realistischer en de verhaallijn volgt het leven van de getormenteerde schilder tot zijn onfortuinlijke dood aan toe.
Graphic Novel van Marc Verhaegen
Inmiddels ligt zijn ontslag alweer zeventien jaar achter zich en lijkt hij zich verzoent te hebben met zijn verleden. Een mooie manier voor een striptekenaar om dat definitief af te sluiten is het maken van een graphic novel. Dat doet Verhaegen dan ook:
Zijn graphic novel ‘Het Beest Is Los’ omvat 220 pagina’s en komt uit op 5 april 2022, de dag dat Marc 65 wordt.
“Deze novel telt er maar liefst 220 pagina’s. De novel is semi-biografisch en gaat over een tekenaar die zijn weg zoekt in het leven en op het gebied van tekenwerk. Als freelancer is hij verplicht van de ene opdracht naar de andere te surfen en tussendoor probeert hij met vallen en opstaan een stabiele relatie uit te bouwen. De tijdspanne waarin het verhaal zich situeert ligt tussen 1986 en 1988, met interessante uitstapjes naar 2004 en 1945. Naarmate het verhaal vorderde merkte ik dat de hoofdfiguur Flor Goedleven ook een verleden moest hebben, het gezin waarin hij opgroeide, de kleine verdrietjes en grote vreugdes (en omgekeerd), om hem een basis te geven voor de persoon die hij nu is. Die jeugdjaren situeren zich voornamelijk in de vroege jaren zestig,” aldus Verhaegen.
Gekke namen in Suske en Wiskes
Marc introduceerde in zijn verhalen een aantal terugkerende karakters. Udo Ludo en Herr Frick Adel, Pol Ampers en priesteres Odfella zijn hier goede voorbeelden van. Een goede traditie die werd gestart door Vandersteen en door zijn opvolgers werd voortgezet. Want ook Paul Geerts en nu Luc Morjaeu en Peter van Gucht maken gebruik van deze woordspelingen.
Hieronder vind je een paar klinkende voorbeelden uit het verleden. Weet je zelf ook nog een kenmerkende? Ga dan op je smartphone naar het profiel van De Perfecte Podcast op instagram en spreek in de berichtfunctie de naam en het album in.



Paul Geerts pakte in 1972 in zijn eerste solo-album ‘De Gekke Gokker’ al meteen uit met de naam van de speelduivel: Jack Potfees:
Marc Verhaegen nam deze traditie eveneens over en gaf meerdere karakters in zijn verhalen een bij hun beroep passende naam. Zoals Jef Pot, de herbergier in het album ‘De Pottenproever’.


Steun De Perfecte Podcast
Wil je de podcast steunen, zodat er vaker afleveringen kunnen verschijnen? Dan kan je een donatie doen via Patreon of Vriend van de Show.
Interessant gesprek. Ik was zo’n 10 à 12 jaar in de periode van Verhaegen als ‘hoofdauteur’. Veel nostalgie voor die periode. Ik vond die experimenten net leuk. Ook ik had toen het idee dat Marc vanaf Heilig Bloed en vooral de allerlaatste albums (Paniek in Palermo, De Formidabele Fantast) een hoog niveau bereikte qua verhaal en emotionele impact. Ik heb die laatste albums net nog eens doorlezen, top. Eén van z’n invloeden is humor in de stijl van Kamagurka en Cowboy Henk. Als ik dat in gedachten houd, zie ik dat ook.
Marc Verhaegen was (samen met Eugeen Goossens) technisch gezien de beste Suske en Wiske tekenaar. Ik denk dat als hij een wat meer meegaand persoon was geweest hij nu nog tekenaar was geweest van Suske en Wiske.
Persoonlijk vind ik zijn verhalen wat minder. Maar dat hadden ze op de Studio kunnen oplossen met een betere scenarist.
Al met al krijg ik het gevoel dat werken op de Studio geen vrolijke bedoening was: veel geroddel en groepjesvorming. Je merkt dat Marc met weinig complimenten spreekt over Paul Geerts (en vice versa). Sterker nog, hij geeft voornamelijk kritiek, en ik heb het idee dat dit nog met de rem er op is.
Het is jammer allemaal. Want de huidige verantwoordelijken hebben van Suske en Wiske een soort Jommeke gemaakt. Suske en Wiske was een semi-klare lijn strip. Daar is niks meer van over. Veels te dikke lijnen en ontzettend weinig detail. Ze lijken zich er makkelijk vanaf te maken.
Het ontstaan van ‘De Formidabele Fantast’
Toen in Kalmthout sinds een aantal jaren zich profileerde als Suske en Wiske dorp vonden de organisatie het tijd om een aantal thema albums uit te brengen. Om deze reden werd in 2003 de trilogie ‘Kalmthout en z’n tekenaars ‘ opgezet.
Het moesten 3 albums worden waarin Kalmthout aan bod kwam.
2003: Het Rijmende Paard van Willy Vandersteen
2004: De Belhamelbende van Paul Geerts
In 2005 toen Suske en Wiske hun 60 jaar vierden hadden we nog geen verhaal van Marc Verhaegen waarin Kalmthout aan bod kwam. Met deze reden klopte organisator Jan Francken in 2004 al aan bij erven Vandersteen en Standaard Uitgeverij met de vraag hier iets me te doen. Er werd toen ingestemd om een feestalbum te maken waarin er voor Kalmthout een hoofdrol was weggelegd. In 2004 brachten Marc Verhaegen, gids Louis Verpraet en Jan Francken een aantal bezoeken op locaties die in het boek zouden worden opgenomen. Zo zouden ondermeer de zandafgravingen en de Mont Noir aan bod komen. Nu een feestalbum is het zeker geworden maar het onderwerp was zeker niet in die sfeer. De academische zitting en de start van 60 jaar Suske en Wiske werd toen gegeven op het domein ‘De Markgraaf’ en enkele weken voordien werd ik op de hoogte gebracht dat Marc Verhaegen daar niet aanwezig zou zijn en is hij daags na dit telefoontje dan ook ontslagen. Het album is letterlijk en figuurlijk als een bom ingeslagen en heeft Kalmthout zeker voldoende media-aandacht gebracht. Toch had de gemeente met een feestelijk album met een vrolijker thema nog beter af geweest. Er waren immers nog andere ideeën aangereikt. Misschien nog iets voor de huidige studio?