Marc Verhaegen in De Perfecte Podcast deel 2

Hoe vang je zestien roerige werkende jaren samen in een gesprek van een uur? Dat is schier onmogelijk. Zeker als je met Marc Verhaegen spreekt, die een in zijn carrière aardig wat heeft meegemaakt. Vandaar dat ons gesprek over twee afleveringen werd verspreid en je hier deel twee kunt beluisteren.

Spotify openen iTunes openen Anchor openen Google Podcasts openen

Allereerst het volgende. Marc zocht daags na publicatie nog contact om extra te benadrukken dat hij met ons gesprek niemand tegen de borst wil stuiten. Hij is de mensen die hem op beurzen bezoeken en gesteund hebben enorm dankbaar. Dikwijls gaat hij van een beurs naar huis met een goed gevoel en ervaart hij hun commentaren als een hart onder de riem. Velen van hen zijn goede kennissen geworden en zelfs vrienden. Hij hoopt hen in de toekomst dan ook nog vaak te zien.

 

Heb je deel 1 van het gesprek gemist? Ga dan snel hierheen
Naar het overzicht met alle afleveringen

Van 1994 naar 2004 naar 2020

Dat Willy Vandersteen niet de enige tekenaar van Suske en Wiske was, dat wist ik sinds ‘De Krachtige Krans’ (nummer 219). Paul Geerts werd in Wordt Vervolgd zichtbaar naar voren geschoven als opvolger van Vandersteen, al tekende hij destijds de strip al ruim tien jaar. Dat hij op zijn beurt ook weer een medewerker naast zich had, werd mij pas duidelijk op 10 december 1994 tijdens een bezoek aan De Suske en Wiske Musical:

De Suske en Wiske Musicals

Op 28 oktober 1994 start in Antwerpen een reeks optredens van De Suske en Wiske Musical. De voorstelling trekt vervolgens langs vele theaters in Nederland en België en wordt bezocht door duizenden kinderen en hun ouders.

Het verhaal over de sterrentapper, een uitvinding van professor Barabas, is niet gebaseerd op een bestaand verhaal, maar werd speciaal geschreven. Over de musical hoor je meer in een volgende aflevering van de podcast.

Stage bij Studio Vandersteen

Toen mijn ouders mij in 2001 lieten weten een huis te kopen in België, had ik geen idee waar en hoe. Mijn verbazing was dus reusachtig toen bleek dat ze hemelsbreed op 2,3 kilometer afstand van Studio Vandersteen gingen wonen. Op fietsafstand én aan de weg die je moest afrijden als je in het dorpje Kalmthout boodschappen wilde doen.

Afstand van studio vandersteen naar ouders
Steenworp afstand, als je enorm hard kunt gooien.

Een jaar later droeg Paul Geerts op de fanclubdag in Nieuwegein symbolisch het tekenpotlood over aan Marc Verhaegen.  De toen 45-jarige striptekenaar, die in de periode daarvoor jarenlang als rechterhand van Geerts werkte, werd de eindverantwoordelijke over het tekenwerk van Suske en Wiske.

Ik volgde destijds zelf de HBO opleiding ‘Tekstschrijven’ in Amsterdam en moest voor mijn afstudeerrichting ‘Scenarioschrijven’ nog een stageplek vinden. Het plan om die stage bij Studio Vandersteen te doen was snel geboren en ik schreef een brief met een voorstel én een cd met een hoorspel dat ik eerder dat jaar had gemaakt met een vriend.

Al snel kreeg ik bericht van Marc Verhaegen. Een stageplek ging niet lukken, maar een kop koffie en een gesprek over het vak van scenarist was geen probleem. Nerveus als een Nerviër reed ik in maart 2004 naar Studio Vandersteen, waar we twee uur lang spraken over het vak van scenarioschrijven en over Suske en Wiske in die tijd.
 
Een uur van dat gesprek is bewaard gebleven op een mini-cassette, maar de geluidskwaliteit is niet bruikbaar voor een podcast. Reden te meer om nog eens met Verhaegen te spreken. Zeker gezien het feit dat er sinds ons gesprek in 2004 een hoop is gebeurd…

Marc Verhaegen bij Studio Vandersteen

Er komt op 25 februari 2005 een persbericht naar buiten waarin staat dat Verhaegen niet langer als tekenaar aan Studio Vandersteen verbonden is. Een hard gelag voor Verhaegen, die na het afscheid van Paul Geerts in 2002 in de media nog naar voren is geschoven als diens opvolger. Hij heeft in de periode daarrvoor echter al vele jaren meegewerkt aan de hoge productie van albums. Verhaegen heeft maar liefst 32 albums op zijn naam staan en in totaal aan 65 albums meegewerkt.

Er volgt een rechtszaak en na een tijd van juridische rompslomp gaat Verhaegen verder met zijn eigen reeks van Senne en Sanne. Suske en Wiske werd overgenomen door het huidige team, bestaande uit scenarioschrijver Peter van Gucht en tekenaar Luc Morjaeu.

Het leven na Suske en Wiske met Senne en Sanne

Na zijn ontslag bleef hij niet bij de pakken neerzitten. Zijn ongemaakte Suske en Wiske ‘Sulamith Shiff‘, dat het waargebeurde verhaal vertelt over een Joods meisje uit Kalmthout, droeg eraan bij dat hij alsnog een verhaal over de Tweede Wereldoorlog wilde vertellen. Dat werd ‘Rebecca R‘, waarin hij twee nieuwe hoofdfiguren opvoerde: Senne en Sanne.

Senne en Sanne Rebecca R deportatie jodenvervolging Studio Vandersteen ontslag

Met deze hoofdfiguren kon hij zich richten op zwaardere thema’s, zoals  integratie en kinderprostitutie. Dat deed hij met de albums ‘Cordoba’ en ‘Loverboy’. Met het in 2020 verschenen ‘Tsjernobyl‘ liet hij hen de ramp rondom de Russische kerncentrale onderzoeken. Dit was in samenwerking met de organisatie Tsjernobylkinderen Vzw en hun werkgroep. Daarnaast maakte hij met hen ook een speciaal boek over de geschiedenis van de gitaar, geschreven door Paul Reichenbach, wat ook de uitgever is van de boekenreeks van Paul Geerts

Tsjernobyl kerncentrale 1987 Marc Verhaegen

Educatieve strips van Marc Verhaegen

Voor EurEducation tekent hij diverse educatieve strips, waarmee jonge lezers middels een stripverhaal in contact komen met historische gebeurtenissen. Zo gaat ‘Strijd Om New York‘ over de ontstaansgeschiedenis van de Amerikaanse stad, is er een album over de Watersnoodramp en laat ‘V-Bommen op Antwerpen‘ de gruwelen zien die de Vlaamse stad in de oorlogsjaren getroffen hebben.

Verder heeft Marc, in samenwerking met het van Gogh museum, een prachtig album gemaakt over het leven van Vincent van Gogh. Het is voor Marc al de tweede keer dat hij het leven van de Nederlandse schilder op zijn tekentafel had liggen. Toen hij in 1989 begon bij Studio Vandersteen, was Paul Geerts bezig met ‘De Kleurenkladder’. Marc werkt de tekeningen van Geerts verder uit.

Vincent van Gogh museum De Kleurenkladder Marc Verhaegen EurEducation

Net als in De Kleurenkladder, komen in het album ‘Van Gogh, de worsteling van een kunstenaar‘ ook Paul Gauguin en Van Goghs heimelijke liefde Agostina Segatori voorbij. De tekenstijl is echter realistischer en de verhaallijn volgt het leven van de getormenteerde schilder tot zijn onfortuinlijke dood aan toe.

Graphic Novel van Marc Verhaegen

Inmiddels ligt zijn ontslag alweer zestien jaar achter zich en lijkt hij zich verzoent te hebben met zijn verleden. Een mooie manier voor een striptekenaar om dat definitief af te sluiten is het maken van een graphic novel. Dat doet Verhaegen dan ook:

Dit eerste deel van zijn graphic novel is nog in de maak, omvat inmiddels reeds honderd pagina’s en komt volgend jaar uit in het jaar dat Marc 65 wordt.

Gekke namen in Suske en Wiskes

Marc introduceerde in zijn verhalen een aantal terugkerende karakters. Udo Ludo en Herr Frick Adel, Pol Ampers en priesteres Odfella zijn hier goede voorbeelden van.  Een goede traditie die werd gestart door Vandersteen en door zijn opvolgers werd voortgezet. Want ook Paul Geerts en nu Luc Morjaeu en Peter van Gucht maken gebruik van deze woordspelingen.

Hieronder vind je een paar klinkende voorbeelden uit het verleden. Weet je zelf ook nog een kenmerkende? Ga dan op je smartphone naar het profiel van De Perfecte Podcast op instagram en spreek in de berichtfunctie de naam en het album in.

De Circusbaron De Speelgoedzaaier Suske en Wiske
Vandersteen maakte ook al gebruik van bijzonder samengestelde namen. De linker afbeelding komt uit De Circusbaron. De rechter uit De Speelgoedzaaier
Het Bevroren Vuur prinsesjes ijsnamen Creme A la Glace Vanille Choco glacé Dame Blanche
De dochters van Koning Hermelijn uit Het Bevroren Vuur
De Kwakstralen Gouden Kalf
In De Kwakstralen waren de heren G. Ouden en K. Alf uit op de TROS van Pamora en Mamora

Paul Geerts pakte in 1972 in zijn eerste solo-album ‘De Gekke Gokker’ al meteen uit met de naam van de speelduivel: Jack Potfees:

De Gekke Gokker Paul Geerts Jack Potfees

Marc Verhaegen nam deze traditie eveneens over en gaf meerdere karakters in zijn verhalen een bij hun beroep passende naam. Zoals Jef Pot, de herbergier in het album ‘De Pottenproever’.

De Pottenproever Marc Verhaegen
In De Pottenproever worden meerdere karakters van kolderieke namen voorzien.
De Fluitende Olifant Suske en Wiske Luc Moraeu Peter van Gucht
Luc Morjaeu en Peter van Gucht schuwen de woordspeling ook niet

Steun De Perfecte Podcast

Wil je de podcast steunen, zodat er vaker afleveringen kunnen verschijnen? Dan kan je een donatie doen via Patreon  of Vriend van de Show.

4 antwoorden op “Marc Verhaegen in De Perfecte Podcast deel 2”

  1. Interessant gesprek. Ik was zo’n 10 à 12 jaar in de periode van Verhaegen als ‘hoofdauteur’. Veel nostalgie voor die periode. Ik vond die experimenten net leuk. Ook ik had toen het idee dat Marc vanaf Heilig Bloed en vooral de allerlaatste albums (Paniek in Palermo, De Formidabele Fantast) een hoog niveau bereikte qua verhaal en emotionele impact. Ik heb die laatste albums net nog eens doorlezen, top. Eén van z’n invloeden is humor in de stijl van Kamagurka en Cowboy Henk. Als ik dat in gedachten houd, zie ik dat ook.

  2. Marc Verhaegen was (samen met Eugeen Goossens) technisch gezien de beste Suske en Wiske tekenaar. Ik denk dat als hij een wat meer meegaand persoon was geweest hij nu nog tekenaar was geweest van Suske en Wiske.

    Persoonlijk vind ik zijn verhalen wat minder. Maar dat hadden ze op de Studio kunnen oplossen met een betere scenarist.

    Al met al krijg ik het gevoel dat werken op de Studio geen vrolijke bedoening was: veel geroddel en groepjesvorming. Je merkt dat Marc met weinig complimenten spreekt over Paul Geerts (en vice versa). Sterker nog, hij geeft voornamelijk kritiek, en ik heb het idee dat dit nog met de rem er op is.

    Het is jammer allemaal. Want de huidige verantwoordelijken hebben van Suske en Wiske een soort Jommeke gemaakt. Suske en Wiske was een semi-klare lijn strip. Daar is niks meer van over. Veels te dikke lijnen en ontzettend weinig detail. Ze lijken zich er makkelijk vanaf te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *